Sunday, January 15, 2012

Iqra': Smart Heart

Assalammualaikum.

Di dalam tubuh ini terdapat segumpal daging. Apabila ia baik, baiklah seluruh tubuh. Apabila ia rosak, rosaklah jua tubuh. Ketahuilah daging itu adalah hati.
-Nabi ALLAH, Muhammad bin Abdullah-

Kita benar-benar yakin yang hati adalah pusat segala aktiviti harian kita. Hati yang mengendalikan segala tingkah-laku otak. Otak bekerja mengirimkan mesej tetapi dalam hatilah mesej itu diolah.

Ketika hati insan jernih, hati itu mampu menterjemah mesej dengan jelas, terang-benderang dan positif. Namun apabila hati gelap-gelita, proses terjemahan menjadi keruh, emosional dan merosakkan. Tidak hairanlah orang yang hatinya kotor akan menghidap pelbagai penyakit hati, tindak-tanduknya cenderung meresahkan orang bahkan membahayakan dirinya sendiri.

Maka satu-satunya usaha meningkatkan kualiti hidup, fikiran dan emosi manusia, perlu bermula daripada hati. Usaha mengekalkan hati yang bersih dan membersihkan hati yang kotor. Melalui hati yang suci ini, lahir insane baru yang cerdas fikirannya, baik prasangkanya dan positif pula perbuatannya.
-Smart Heart by Rusdin S.Rauf (Edisi Bahasa Melayu, PTS Millenia)-



Ini adalah serba sedikit synopsis buku yang sedang saya baca. Buku ini mengisahkan bagaimana kita manusia boleh melembutkan hati yang selama ini keras, kotor dan sakit dengan menggunakan teknik Multiple Intelligence atau Kecerdasan Pelbagai.

Jujur saya katakan, pertama kali saya membaca synopsis buku ini hati saya terus tertarik. Tertarik dengan cara pendekatan yang digunakan iaitu Teori Kecerdasan Pelbagai. Selalu saya membaca dan berfikir teori ini hanya digunakan sebagai salah satu kaedah pedagogi untuk mengajar di kelas. Ternyata saya silap, teori ini juga boleh digunakan dalam kehidupan seharian. Dan yang lebih mengasyikkan ialah teori yang dipelopori oleh Howard Garner dapat mengarahkan hati kepada ALLAH, untuk mengenal dan mendekati-NYA.

Masya-ALLAH, segala puji hanya bagi ALLAH yang mengilhamkan penulis buku ini mengaplikasikan teori tersebut kearah yang lebih spiritual bukan hanya di dalam kelas/bilik darjah sahaja.

Hati yang lembut akan menzahirkan tingkah-laku yang sopan, baik dan manis. Penulis buku ini mengatakan bahawa:

" Kedudukan manusia di hadapan ALLAH bergantung pada kedudukan hatinya. Manusia dapat meraih kedudukan yang tinggi di sisi ALLAH sehingga melebihi malaikat, bersandarkan kepada keimanan dan ketakwaannya. Ketakwaan dan keimanan tidak akan diperolehi sekiranya orang itu tidak melembut, melunak dan membersihkan hatinya. "

Selalu orang berkata,

"Bukan aku tidak mahu berubah, tapi hidayah ALLAH belum lagi datang"

Sesungguhnya itu salah, dalam mencari ALLAH usaha itu penting. Sebagaimana kata seorang Wali ALLAH, Syeikh Abdul Qadir Jilani 

"Anyone who seek ALLAH will surely find HIM"

Maka, jangan ditunggu hidayah tersebut tetapi carilah ia. Carilah hidayah itu dengan melembutkan hati dengan menimba ilmu. Ya ilmu!! Ilmu sangat penting untuk kelembutan hati. Semakin banyak kita menimba ilmu semakin kita merasa rendah diri dan tunduk dengan kekuasaan ALLAH. Dengan ilmu akan terbuka minda dan hati kita untuk berfikir betapa besarnya ALLAH dan betapa kerdilnya kita yang hina ini. Carilah bukan tunggulah Hidayah ALLAH. Buatlah kewajipan yang disyariatkan oleh ALLAH walaupun pada permulaannya terasa susah. Tetapi lama-kelamaan, ia akan menjadi rutin kita dan apabila ditinggalkan akan merasa janggal pada diri. Sepertimana pepatah English;

"Fake it until you made it"

Insya-ALLAH pada entri yang seterusnya saya akan berkongsi kisah-kisah dan teori-teori yang menarik daripada buku ini untuk kita, hamba/insan/manusia ini berfikir secara mendalam  tentang kebesaran ALLAH untuk mendapatkan hati yang lembut agar sentiasa dekat dengan ALLAH. 

4 comments:

iqbalsyarie said...

menarik sangat :)

Nur Zulieqha Mad Amin said...

terima kasih dan saya masih belajar. semua yang ada adalah daripada ALLAH. saya tidak punya apa-apa.

sue_sagittarius90@yahoo.com said...

saya suka artikel ni. jazakillah kerana berkongsi :)

Nur Zulieqha Mad Amin said...

terima kasih kerana sudi singgah. apa yang ada milik ALLAH. saya sampaikan sahaja setakat mana yang mampu. :)